Thursday 27 December 2012

ALHAMDULILLAH..

assalamualaikum..
my friends..
    meh sini hari ni aku nk share something la nan korg.. baru2 ni result final sem 1 aku kuar..emang terpukul la nan result yg aku dapat.. tp... nk nyesal un ta guna an.. tu la usaha main-main aku.. 3.5 un ta dapat..puihh!
terase selesa ngat an mid sem dapat 4 rata.. 4 rata la sgt..kuar final..last-last ak yang rata cm kene gelek dek steam-roll..gler nyesal do0..mkin pyh la nk kjor cita-cita aku.. hmmmm...slh sndiri yer a0k... so... aku un chillkan je la n terima dngan seadanya hasil usaha aku yang ta seberapa uh...
dalam puihh puihh d0wn+malu uh...lama ak dok pikir..nape nak malu,nak d0wn sgt sedangkn tu usaha yg aku wat..berani buat..berani tggung..ni pasang surut hidup aku sndiri(*efek musim banjir skrg~~).. smua tindakan,usaha yang aku sndiri buat bukan orang lain..selebihnya..Dia tentukan..
ni la yang orang kata..hidup mcm roda.. kadang-kadang kita kat atas.. ada masanye jugak kita kat bawah..

bila ada kat atas..
waktu tu kita2 (trmsuk aku) mula leka..leka ngan nikmat yang Dia bagi.. asyik ngan kejayaan yg kita ada... smpai kita terlupa..nikmat yg diberi tu jgak adalah ujian.. ujian utk tgok selama mana kita brsma Dia.. sekerap mana kita mengucapkn "ALHAMDULILLAH",brsyukur dengan nikmat yg Dia bagi.. sejauh mana kita memanfaatkn nikmat yg Dia bagi..

sampai satu masa,ketika kita leka ngan hidup kita.. Dia tarik sikit aje nikmat yang Dia telah bagi kt kita..
saat tu bila kita berada di bwh..
saat tu...
 baru kita mencari di mana Dia.. waktu tu baru kita ingat nak mengucapkan kalimah2 suci Dia..memohon berdoa moga2 nikmat tu dkembalikan semula.. waktu tu..baru kita mengenang semula kelekaan kita,kesalahan kita,kealpaan kita begitu seronok ngan nikmat yang Dia bagi..sampai Dia trsisih ke tepi..
saat tu jgak..keluhan terpacul keluar dari hati saat meghadapi ujian yang Dia letakkn sebagai liku hidup..n time tu kita mncari pelbagai alasan semata-mata untuk lari dari ujian n masalah..

itulah ragam manusia...lebih suka mengeluh dari mencari hikmah di sebalik  ujian yang diberi.. sedangkan puncanya kadang-kadang dari kesilapan kita sndiri..

bercakap untuk kesedaran diri.. moga-moga sama2 kita berubah..slow2 pun xpe.. itu lagi bermakna.. jangan give up,jangan lari..semakin kita lari,semakin ujian tu dtg mengejar kita.. just have faith... Dia sedang sediakan nikmat n rezeki yang lg manis untuk kita,kalau kita bersabar and terus berusaha.. semoga Dia kuatkan hati kita..kuatkan iman kita untuk teguh berdiri menempuh dugaan yang datang.. semoga segalanya dipermudahkan... amin... Dia takkan uji hamba-Nya kalau hamba-Nya itu ta mampu untuk mengatasinya.. have faith.. have faith..have faith.. Dia sayang orang yang have faith kt Dia..
siapa Dia?

 Dia ialah ALLAH S.W.T...



~psstt...
ta dpt 4 rata ta bmkna xleh survive.. rezeki Dia kat mana-mana.. In sha Allah..Dia lagi tau apa yang terbaik untuk kita..don't give up.. keep m0ving f0rward!


thanks to my abah and ibu,along n adik2..
my friends (intek pasUM).. syak,mun,safwan,syamil,wan,jie,ira,naim n ramai lg lah yg motivate me utk bangkit smula..i really appreciate it..n to those yg baca n mengenali diri ni...please pray for my success ae.. maceh so much!
assalamualaikum..



sma2 kita hayati lirik lagu ni....



3 comments:

  1. kite hanye merancang..DIA yg menentukan sbb perancanganNYA berserta kasih dan syg untuk hambaNya..be strong..:)

    ReplyDelete
  2. Disaat Allah memberikan ujian maksudnya Allah nak tunjukkan yg dia syangkan kita...Allah sweetkan??
    Alhamdulillah kau masih ingat aku yang selalu lupakan engkau..I love you ALlah....

    ReplyDelete