Thursday 28 February 2013

everything happens with hikmah.. ^^

assalamualaikum..
hai sumer..
 da lame aku mnyepi.. kni aku kmbali lek ngan result midsem aku..hoh0.. nothing much to say.. truk.. but aku lega subjek yang aku target A which are chem and Bio aku dpt.. but its nothing to compare with final huh? tengok la camne hidup aku nanti.. medik? hmm.. Biology dengan pendidikan? mana Dia bawak kaki ni pergi ke situ la aku teruskan hidup nanti.. ada hikmah setiap perancangan-Nya untuk kita.. ye d0k?? huhu..

 Okeh xmo sentap2 sedih2 sal mid sem.. aku berconteng-conteng kat sini untuk menceritakan tentang perkara2 yang aku ase menrik yang aku nmpak and alami k0t sepanjang minggu nih.. hahah.. bosan un k0rang kena gak bace! okay?  a lot of things happened to me and happened around me a0.. ada yang sedih,cuak,happy,stressful belake la... haha.. tak leh nk cakap apa la an da name pun hidup..ingat hidup heaven je...xdek maknanyer br0 hidup heaven je..ada pasang surut sedih suka l0 ta bukan hidup maknanyer... hoh0... okeh...first of all.. yang mencuakkan..

jeng jeng jeng~~~

 mimpi ular o0...bukan sek0r.. 4 pul0k uh.. gler cuak tp dalam mimpi an lawan ar blik..haha..petanda? p0kcik m0kcik dlu kab0 alamatnyer jodoh nak dekat..a.k.a ada yang nk msuk meminang.. amb0ih l0 kawen xkan ler smpai 4 an.. h0t setap gtuw..haha... xdek2.. ada yg kab0 gak....its not a nice thing to dream something like that.. hahaha.. last2 bak kata alongku yang c0mey lagi tersayang... mainan tid0 je uh... tido banyak sangat nih.. hikhikhik. bet0l la tuh along adikmu nih da jd sleeping beauty mnggu nih...#nescafe gue abis~ T _ T well..apa2 un mimpi.. Dia je la yang tau baik buruknyer.. moga segalanya dalam lindungan dan berkat Dia..amin~ selain d0k mendeng0r orang kara0ke tiap2 malam gara2 frienster 12... aku un da absorbed ngan dunia lagu aku sendiri..d0k menekan2 lagu randomly kt y0utube uh..aku deng0r la lagu2 Jas0n Mraz.. sape?? ni haa dye...



~tunang saye? >< ~


listening to his songs...lagu dye banyak yang calming and touching.. dalam aku dok mendeng0r uh neng0k la jgak kat comment2 youtube uh.. tertibe aku tercapture ngan comment sowang nih.. kebetulan lagu jason nih sal cinta antara sahabat.. aku tertarik la ngan ayat dye saying about the unrequitted love... itdoesnt mean when you have been turned down you can't be friend like you used to be.. unrequited love bkan brmakna lgsung takkan bersama.. just back to normal as you have been always before..friend,best friend.. bkan terus breaking the friendship you have made since before.. lbih kurang gtuh la yg org uh kab0..haha.. aku un.. pkir je la jap ayat uh.. n angguk dengan sndirinyer..hoh0.. okay done with that..next!



~hunter syndrome~

~klinefelter syndrome~

~cri du chat syndrome~

~myofascial pain syndrome (MPS)~

~down syndrome~

~down syndrome~

~hurler syndrome~

~marfan syndrome~

~trisomy XYY syndrome~

~turner syndrome~

now..what can you see from these pictures..

i do not own these pictures first of all but ni la yang aku search ad satu malam about the genetic disorders that happened to humans.. mungkin down syndrome kte tau and slalu jmpe..mgkin yang len2 ni kte pnah jumpa but ta tau nme dye.. blja bi0logy.. ta smua genetic disorders yang kta tau and those yg diajar are the common and highlighted one.. but the fact is.. there are many more yang kte ta tau.. selain pada searching for these disorders.. aku search youtube and found videos of people with disabilities cam hilang the 5 senses.. yang aku tgok.. video tentang children,women yang hilg keupayaan mendengar sejak lahir..and they've got the chances to hear again by the aid of alat pendengaran.. even if the sound they hear aren't much natural as kter sume dgar.. the first time alat uh activated.. i was really touched seeing the tears.. ble insan2 ni pertama kali mendengar bunyi yg xpnah dyorang dgr sejak dyorang bayi.. betapa happy nyer dyorang dberi peluang untuk mendengar semula..

dan jgn..
puisi ini disalah tafsir pula..bukan berkhutbah..cuma bertuli diri jua~~

tgok balik gmbr2 atas ni.. recall balik kekurangan insan lain yang Allah tarik nikmatnya.. bandingkan dengan kita yang insyaAllah sempurna apa adanya fizikal,mental,position.. ucapkn Alhamdulillah atas nikmat yang Dia anugerahkan pada kita.. tapi selalunya kita lupa tentang kalimah Alhamdulillah ni time kta ngah senang..smua mnda ada.. sllu kita lupa nak menitipkan syukur pada-Nya yang ta pernah lupa memberi rezeki and nikmat untuk kita setiap masa.. paling mudah..nyawa,udara,the common senses.. kita bukan takat lupa..mlh mengeluh..ble tgok orang lbih dr kita.. ble kita mndapat skit je..ciput sangat kesusahan yang Dia bagi kat kita..nk compared insan2 yang mcm kat atas uh..nk compare nan saudara2 kat palestin uh.. ingat.. kalau terasa susah..berat..ingat ada orang len yang lagi susah..lg berat memikul... tiap2 apa yang berlaku..hikmah sntiasa ada menyusul... just keep moving f0rward!
ingatan yang baik amik yer wat iktibar..ingatan jugak buat yang menaip nih sndiri.. smoga sama2 kita dapat berkat and redha Allah..
 tiap2 ilmu yang ada..
cubalah find its relation with Allah..
aku yakin kejap je korang da leh tangkap apa relationnyer.. itu yang aku banyak belajar masa kat Intek dlu..
for example subjek biology nih la.. maybe la an bukak je buku cam ada biri-biri nga beratur nak lompat pagar..
tapi..tapi tapi tapi tapi tapi....





ta mustahil a0 subjek2 ni banyak sangat sangat membawa kita balik ingat pada pencipta kita semula.. okay guys? pas nih always be prepared with the amusement of the Al-Mighty Allah bukan takat melalui Al-Quran..even buku sejarah korang un ad a0..all you have to do is search.....n......my tips...jgn ttup mata..l0 ta........ sleeping beauty la jwbnyer..lalalalala~~
take care sumer.. assalamualaikum!








#segala keterlanjuran kata harap dimaafkan ye..
#buat rakan2ku yang menyambut hari lahir sebelum2 ni yg aku ta wish..harap dimaapkan yer... happy belated birthday to all of y0u! ^^

No comments:

Post a Comment